Szanowni Państwo
Jako Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia Ogrodowego Kalina (z nadania Sądu , KRS 0001114426), w składzie Magdalena Liana , Hanna Budna i Tomasz Kaczmarek , chcielibyśmy się podzielić z Państwem naszymi spostrzeżeniami i wnioskami .
Jesteśmy w nowej sytuacji . Zostaliśmy zarejestrowani jako Stowarzyszenie Ogrodowe Kalina . Super. Kalina to nasze miejsce , fajne , spokojne , zielone . Możemy teraz czuć się tutaj jeszcze bardziej „u siebie” . Możemy teraz wszyscy decydować o tym naszym wspólnym nowym-starym domu , wszyscy mamy prawo decydować o tym jak ten dom ma wyglądać i wszyscy mamy prawo do rzetelnej informacji . Poruszając się oczywiście w granicach obowiązującego nas Statutu oraz Ustawy o Stowarzyszeniach i Ustawy o Ogrodach Działkowych .
Żebyśmy mogli na najbliższym Walnym Zebraniu podjąć właściwe decyzje dotyczące naszej wspólnoty , a z uwagi na fakt, że obecny Zarząd Stowarzyszenia w składzie Patryk Zych , Norbert Kłosowski i Krystian Niemann (za KRS 0001114426) zamierza ustąpić ze stanowiska – świadomie wybrać nowe władze Stowarzyszenia oraz zdecydować o naszym budżecie, przygotowaliśmy jako Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia Ogrodowego Kalina takie małe podsumowanie i rekomendacje . Bardzo prosimy o poświęcenie chwili czasu i zapoznanie się z nimi .
Wystąpiliśmy do Zarządu o istotne informacje , którą pomogą nam wszystkim w zrozumieniu sytuacji i określeniu naszego wspólnego budżetu oraz kierunków działania. Pytania złożyliśmy na piśmie. Pełna lista tych pytań znajduje się w załączniku NR 1, NR 2 .
Proste pytania, na których odpowiedzi musi sobie udzielić każdy przedsiębiorca , a nawet każdy kto planuje przyszłość swojej rodziny – ile zarabiam , ile wynoszą podstawowe koszty utrzymania i czy zostaje mi cokolwiek na przyjemności.
Istotne dla nas kwestie do wyjaśnienia w przypadku Kaliny to
- Jakim budżetem rocznym dysponujemy – jakie są wpływy ze składek , dotacji , dofinansowań , oprocentowania konta itp
- Jakie mamy wydatki – odprowadzone składki na PZD , wieczyste użytkowanie gruntów , remonty , prace porządkowe , usuwanie awarii , utrzymanie placu zabaw , kortów , sklepu , monitoringu itp. – wraz z fakturami i wyciągiem bankowym
- Przychody z tytułu wynajmu sklepu , kortów tenisowych , powierzchni reklamowych
- Zestawienie kosztów utrzymania części wspólnych – boiska , kortów , alejek , płotów , rowów
- Roczne koszty utrzymania biura – środki biurowe , spożywcze , prąd , ogrzewanie
- Koszty wynagrodzeń zarządu i komisji rewizyjnych
- Rozliczenie pikniku – kwota wydatkowana z budżetu ROD Kalina , darowizny , dofinansowania , kwota zebrana w trakcie pikniku oraz cel na który została spożytkowana
- Stan zaległości finansowych członków ROD / Stowarzyszenia
- Lista prac przeprowadzonych przez Zarząd ROD Kalina w okresie styczeń – lipiec 2024
- Wyjaśnienie skąd powstała gigantyczna nadpłata na rzecz firmy energetycznej Axpo w kwocie 41 872,62 pln
Odpowiedzi na pytania dostaliśmy w formie pisemnej , owszem (załączniki NR 3 , NR 4 , NR 5). Opierają się głównie na :
- Protokół zdawczo – odbiorczy jest w biurze, możemy się z nim jako Komisja zapoznać w biurze po umówieniu się z Panią Skarbnik.
- Bilans otwarcia znajduje się w Biurze rachunkowym CDG Sp. Z o.o. ul. Pocztowa 9
- Zarząd jest w posiadaniu sprawozdania zdawczo – wyborczego z dnia 26.03.2024 , które zostało zatwierdzone przez komisję rewizyjną ROD i uzyskało absolutorium
- Odnośnie nadpłaty do firmy Axpo – zarząd nie jest w posiadaniu dokumentów ani wiedzy o zaistniałej sytuacji .
Zwłaszcza ta ostatnia kwestia jest dla nas istotna do wyjaśnienia – bo wiąże się z pytaniem dlaczego mieliśmy podpisane podwójne umowy z dostawcami prądu i DLACZEGO W KWIETNIU NASZE RACHUNKI WSTECZNIE ZA PRĄD POSZYŁY W GÓRĘ O 64% , kiedy nie było żadnej podwyżki odgórnej , podwyżki kosztów przesyłów itp . Odbyło się to decyzją Zarządu , a stawka za prąd została ustanowiona zwykłą Uchwałą i nie ma odzwierciedlenia w stawce zafakturowanej . Wynika raczej z podpisania 2 umów z 2 różnymi podmiotami na ten sam licznik . Komisja Rewizyjna poprzedniej kadencji (jeszcze ROD Kalina) – nie otrzymała od Zarządu PZD Kalina wglądu do żadnych dokumentów , posiedzenia Komisji były przez Zarząd odciągane w czasie aż do momentu rejestracji Stowarzyszenia , a wówczas i Zarząd Rod Kalina i Komisja Rewizyjna przestały formalnie istnieć . Ale wszyscy jako członkowie Stowarzyszenia ponieśmy z tego tytułu duże straty finansowe i absolutnie musimy doprowadzić do wyjaśnienia i rozliczenia tej sytuacji .
Inna ważna sprawa to kwestia wynagrodzeń dla Zarządu . To są bardzo istotne koszty obciążające nasz budżet , z czego nie wszyscy chyba zdawaliśmy sobie sprawę – na rok 2024 były to wynagrodzenia rzędu :
- Prezes – 1800 pln netto miesięcznie
- Vce Prezes – 1300 pln netto miesięcznie
- Skarbnik – 2100 pln netto miesięcznie
- Sekretarz – 300 pln netto miesięcznie
- Członek zarządu – 100pln netto miesięcznie
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – 100pln netto miesięcznie
Daje to ogromną kwotę rocznie – 70 000 zł , szokujące zwłaszcza w zestawieniu z tym, że walczyliśmy o odłączenie się od PZD, po to żeby zaoszczędzić 40 000zł rocznie .
Proszę Państwa nasz budżet – oczywiście orientacyjny , bo póki co nie mamy dostępu do dokumentów ( i nie uwzględniający dotacji , dofinansowań np. od gminy ) – to około 470 000 zł (mamy 470 działek , braliśmy pod uwagę że od każdej działki Zarząd pobiera opłatę w wysokości 1000zł – a przecież niektórzy z nas płacą nawet 1300 zł i więcej ) .
Koszty łączne Zarządu i PZD wynosić mogły około 120 do 150 000 zł (biorąc pod uwagę również nagrody przyznawane sobie przez Zarząd oraz kwoty odprowadzane do PZD za przepisane działki ) a to stanowi ponad 25% naszego rocznego budżetu i może się to niestety nie zmienić jeśli Walne Zebranie nie postanowi inaczej .
Te środki moglibyśmy przeznaczyć w całości na remonty , inwestycje albo zwyczajnie o tę wartość obniżyć składki . To jest spora kwota – wychodzi średnio licząc po 300 zł dla każdego z nas . Czyli zamiast 1000zł rocznie płacilibyśmy po 700 zł
Zaczynamy od nowa i uważamy, że wszystkie działania organów Stowarzyszenia muszą być absolutnie transparentne . Organy Stowarzyszenia są dla Działkowców . W ich imieniu podejmują decyzje i wydają ich pieniądze . Muszą się zatem w czytelny sposób z tego rozliczyć.
I to jest absolutnie zadanie dla nas – Komisji Rewizyjnej , niezależnego organu kontroli wewnętrznej .
Zobowiązujemy się do przygotowywania dla Państwa miesięcznych raportów z jasnym rozliczeniem : jakie były przychody (wpływy na konto , wpłaty w kasie , czynsz ze sklepu , kortu , dofinansowania od gminy itp. ) , jakie były wydatki (przeznaczenie , kwota) , w jakiej wysokości przyszła faktura za prąd i jak została rozliczona na poszczególnych działkowców , jakie były faktury za wodę , odpady zielone , ile działek zostało przepisanych i jakie były wpływy z tego tytułu do kasy Stowarzyszenia , jakie prace porządkowe / pielęgnacyjne / renowacyjne zostały wykonane (wymiar czasu pracy , koszt), jakie inicjatywy zostały podjęte . Informacje te będziemy co miesiąc upubliczniać na Stornie Stowarzyszenia i na grupie Messenger Stowarzyszenia .
Jest nas tutaj sporo fajnych ludzi z inicjatywą , z pewnością znajdzie się grupa która będzie chciała zrobić coś fajnego . A jeśli wspólnie uznamy że nie chcemy nic robić to zatrudnijmy księgową , która za wynagrodzeniem w postaci 2000 – 2500 – 3000 pln będzie prowadzić nam rozliczenie , a my zmniejszymy wyraźnie swoje składki .
Razem z Hanią Budną i Tomkiem Kaczmarkiem zobowiązujemy się do absolutnie jawnej i rzetelnej pracy rozliczeniowej w Komisji Rewizyjnej
Dodatkowo zobowiązujemy się już teraz , nie czekając na decyzje Walnego Zebrania , że będziemy to robić absolutnie pro bono .
Jeśli ktokolwiek ma uwagi – zapraszamy do współpracy . Jeśli uważacie Państwo , że czegoś jeszcze brakuje w tych rekomendacjach , zadaniach , planach – prosimy o informację .
Jest tutaj wśród nas dużo osób , bardzo aktywnych na grupach , z fajnymi pomysłami , z dużymi możliwościami , z ogromnym doświadczeniem każdy w swojej dziedzinie , z dużymi kompetencjami . Może znajdzie się więc kilka osób , które chciałaby się uaktywnić w realu , zapraszamy zarówno do Komisji Rewizyjnej jak i do Zarządu , jeśli nie jako członków to w formie ciała doradczego . Możemy reaktywować dawne tradycje czynów społecznych i podejmować wspólnie działania poprawiające korzystanie z dobrodziejstw tego naszego wspólnego fajnego miejsca .
Proponujemy też wyraźne wskazanie kierunku w jakim chcielibyśmy rozwijać naszą wspólnotę , podjęcie stosownych uchwał , które nowemu zarządowi wyznaczą cele i zobowiążą do podjęcia konkretnych działań , a nam wszystkim dadzą możliwość skutecznego egzekwowania tych działań .
Póki co propozycje które zebraliśmy po rozmowach z Państwem i prześledzeniu korespondencji na grupie to :
– rozwiązanie kwestii oświetlenia – zmarnowaliśmy dużo pieniędzy na zwykłe lampy , zamiast zainstalować lampy solarne – może należy to nadrobić , będzie to oświetlenie bezkosztowe a na pewno przyczyni się do bezpieczeństwa na terenie Kaliny
– równanie nawierzchni – wiemy że to są działki i może być nierówno , ale odpowiednio zarządzając budżetem możemy pewne rzeczy wyprostować, rozważyć asfalt albo inną nawierzchnię utwardzoną na bocznych alejkach
-przegląd i ewentualna wymiana sieci wodociągowej / jeziornej – żebyśmy nie byli zaskakiwani awariami
-Wymiana skrzynek elektrycznych i remont sieci elektrycznej
-urządzenie siłowni plenerowej
– dostęp do skrzynek elektrycznych z podlicznikami dla wskazanych osób (po 1 na kilka alejek ) , które najczęściej przebywają na Kalinie – tak , żeby w momencie wyskoczenia korków każdy mógł sobie włączyć korki i nie siedzieć bez prądu do czasu aż pan elektryk będzie mógł usunąć awarię (zwłaszcza w długie weekendy) .
-rozważyć powrót czynów społecznych – możemy wspólnie własnym wysiłkiem zrobić różne pożyteczne rzeczy dla naszej społeczności
– aktywacja członków którzy mają chęci , możliwości i czas na to żeby coś ulepszyć, coś wyremontować , zorganizować dodatkowe fundusze dla Stowarzyszenie – wiadomo ktoś ma auto dostawcze , ktoś dostęp do jakiś tanich materiałów , ktoś potrafi projektować , ktoś ma uprawnienia do wykonywania różnych prac . Pomagamy sobie już teraz wzajemnie – wymieniamy się informacjami , polecamy sobie fachowców , dzielimy się plonami – super, mamy świetny start, przenieśmy to na wyższy poziom
– może utworzenie spółdzielni energetycznej – tak żebyśmy byli niezależni energetycznie .
Załączniki:
1. Bilans zamknięcia ROD – Bilans otwarcia Stowarzyszenia [PDF]
2. Pytania do Zarządu [PDF]
3. Odpowiedź Zarządu [PDF]
4. Odpowiedź Zarządu [PDF]
5.1. Odpowiedź Zarządu [PDF]
5.2. Odpowiedź Zarządu [PDF]
6. Regulamin pracy Komisji Rewizyjnej [PDF]